Tiesitkö lakritsista?

Lakritsia uutetaan lakritsikasvin makeista juurista ja maavarsista. Syvälle kasvavat, keltaiset juuriosat kerätään, pilkotaan ja keitetään kuin perunat, jonka jälkeen massa survotaan tahnaksi ja kuivataan jauheeksi. Lakritsijuuri on noin 50 kertaa sokeria makeampaa .

Lakritsin tieteellinen nimi tulee kreikan kielen sanoista ”glykys” ja ”rhiza”, jotka yhdessä tarkoittavat makeaa juurta. Sitä kasvaa Vähä-Aasian ja Lähi-Idän maissa kuten Turkissa, Armeniassa ja Iranissa. Kasvi on herneen sukuinen monivuotinen palkokasvi ja kasvaa noin metrin korkuiseksi.

Lakritsi mainitaan mesopotamialaisissa savitauluissa 2 500 eaa ja myös muinaisessa Kiinassa lakritsi oli arvostettu kasvi. Kiinassa se on edelleen toiseksi käytetyin yrtti heti ginsengin jälkeen. Lakritsia pidettiin arvossa myös Egyptissä, jossa siitä tehtiin Mai Sus -nimistä juomaa. Juoma oli suosittu virvoke – ja on sitä edelleen.

1500-luvun Englannissa dominikaanimunkit aloittivat lakritsin viljelyn Pontefraction kaupungissa. Lääkekäyttöön tarkoitetut pienet lakritsijuurijauhekakut syntyivät heidän käsissään. Ensimmäinen makeinen syntyi tarinan mukaan vuonna 1670 kun pontefractilainen apteekkari lisäsi aineksiin vahingossa sokeria ja vehnäjauhoja.

1700-luvulla lakritsijuuresta valmistettu Coco-juoma oli pariisilaisten trendijuoma. Lakritsi oli löytänyt paikkansa myös apteekkien hyllyiltä, joissa sitä myytiin sellaisenaan mutta myös lakritsiekstraktina, jota käytettiin limaa irrottavissa yskänlääkkeissä.

Lakritsiuutetta ja -tahnaa valmistettiin 1900-luvun alussa edelleen hyvin alkeellisella tavalla. Kuorittu ja kuivattu juuri rouhittiin karkeasti ja keitettiin runsaassa vedessä rauta- tai kuparitankissa. Tietyin väliajoin tankista poistettiin ylimääräinen vesi ja keitoksen pohjasakkaa keitettiin yhä uudestaan kunnes se muuttui siirappimaiseksi tummaksi aineeksi, jonka kosteus oli noin 25 %. Uuttamalla saatiin poistettua myös luonnollista kitkeryyttä.

Varastointia ja kuljetusta varten uute kaadettiin paperivuorattuihin puulaatikoihin. Varsin usein massan ollessa vielä pehmeää se leimattiin joko alkuperämaan tai valmistajan tunnuksilla. Saatu tuote oli hyvin haurasta ja sen kuljettaminen ehjänä oli haastava tehtävä. Aikaansaadussa tahnassa oli lievä lakritsin tuoksu ja viipyilevä, äärimmäisen makea maku.

Makeiseksi tehtäessä massa valmistetaan tänä päivänä perinteisesti siirapista, sokerista, vehnäjauhoista ja lakritsiraaka-aineista. Ensin vedestä, sokerista ja vehnäjauhoista valmistetaan ”slurri”. Tasaiseksi sekoitettu slurri siirretään keittokattilaan ja siihen lisätään siirapit, lakritsauute sekä mustaa väriä antava lääkehiili. Keittämisen aikana massasta tulee taikinamainen ja lopussa lisätään aromit. Massa on pehmeää, sillä sen kosteuspitoisuus on 15-27 %. Reseptistä riippuen lakritsia jälkikypsytetään tai jäähdytetään pursotuksen jälkeen. Ennen pakkausta lakritsi leikataan ja usein kiillotetaan tai käsitellään pinnalta tarttumisen estämiseksi.

Innokkaimmat lakritsannautiskelijat löytyvät Pohjoismaista, Alankomaista ja Englannista. Suurina määrinä nautittuna lakritsilla on laksatiivinen vaikutus. Lakritsin sisältämä glykyrretiini- eli lakritsahappo saattaa nostaa verenpainetta. Mustassa lakritsissa on rasvaa vain 0,5 % ja runsaasti pitkäkestoista energiaa.

Salty Maman Lakritsakauppaan >

Lähteet:

Jukka Annala, Salmiakki
Satu Jaatinen, Karkkipäivä
Fazer

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 16.3.2019 alkaen.

SALTY MAMAN VERKKOKAUPPA

Salty and Sweet Finland
Fiskarsintie 360
10470 Fiskars

0451502414
saltyandsweetfinland@gmail.com
saltymama.fi
2772789-1

Salty Maman verkkokauppa (Salty and Sweet Finland, 2772789-1) myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidämme oikeudet hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

TILAAMINEN

Tarvitset tuotteiden tilaamiseen voimassa olevan sähköpostiosoitteen, johon lähetämme sähköisen tilausvahvistuksen. Tilaa tuotteet verkkokaupassa klikkaamalla ne ostoskoriin ja maksa ostoskorin sisältö Paytrail Oyj:n maksupalvelussa. Käsittelemme kaikkia asiakastietoja luottamuksellisesti. Emme käytä tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Tilauksen muuttaminen tai peruuttaminen

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Salty and Sweet Finland
Fiskarsintie 360
10470 Fiskars

0451502414
saltyandsweetfinland@gmail.com
saltymama.fi
2772789-1


Tilauksen palauttaminen

Verkkokaupastamme tilatuilla tuotteilla on 14 vuorokauden palautusoikeus. Palautettavien elintarvikepakkausten tulee olla avaamattomia alkuperäispakkauksessa tai sinetöidyssä lähetyspussissa. Palautuksen vastaanoton ja käsittelyn jälkeen palautamme maksun Paytrail Oyj:n kautta. Lue lisää kohdasta Palautusehdot.

HINNAT

Verkkokaupan tuotteiden voimassa olevat hinnat näkyvät kaupan sivuilla ja sisältävät 14 % alv (elintarvikkeet) tai 24 % alv (muut tuotteet ja palvelut).

MAKSAMINEN JA MAKSUTAVAT

Voit suorittaa maksun tilauksen yhteydessä luottokortilla tai verkkopankin kautta. Emme tallenna luottokortin numeroita maksun yhteydessä. Jos tuotteen hinta laskee tilauksen jälkeen, emme hyvitä erotusta.

Maksuvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun Salty and Sweet Finlandille. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. 

Paytrail Oyj kerää maksutapahtuman yhteydessä maksajan IP-osoitteen, maksutavan sekä maksuajankohdan. Lue lisää Paytrail Oyj:n tietosuojaselosteesta.

Paytrail Oyj, y-tunnus 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Puh. 0207 181 830

TILAUS- JA MAKSUVAHVISTUS

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaus- ja maksutietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelun kanssa pidä mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden:

Salty and Sweet Finland
Fiskarsintie 360
10470 Fiskars

0451502414
saltyandsweetfinland@gmail.com
saltymama.fi
2772789-1

TOIMITUSTAVAT JA -KULUT

Toimitamme kaikki verkkokaupan tuotelähetykset Suomessa valintasi mukaan joko Matkahuollon tai Postin välityksellä. Toimituskulut sisältävät pakkaus- ja kuljetuskulut.

Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorisi sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon, jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Nouto Matkahuollosta tai Matkahuollon pakettipisteestä

Tilauksesi kuljetetaan antamasi postinumeron perusteella kyseisen postinumeroalueen oletusnoutopisteeseen. Oletusnoutopiste on pääsääntöisesti lähetykseen merkittyä osoitetta lähinnä oleva Matkahuolto, K-Market, R-kioski, pakettiautomaatti tai muu Matkahuollon pakettipiste.

Matkahuollon toimipisteet

Nouto Postin palvelupisteestä tai pakettiautomaatista

Voit noutaa Postipaketin valitsemastasi Postin palvelupisteestä tai pakettiautomaatista. Paketit jaetaan myös lauantaisin yli 420 Postin pakettiautomaattiin ja palvelupisteeseen pääkaupunkiseudun, Turun, Tampereen, Lahden, Seinäjoen, Porin, Jyväskylän, Kuopion ja Oulun alueella. Lähetys on noudettavissa 7 vuorokauden ajan saapumisilmoituksesta. Voit ostaa noudettavalle paketille lisää säilytysaikaa kirjautumalla sisään Postin omaan palveluun. Huomioi, että pakettipalvelun ollessa täynnä Posti pidättää oikeuden ohjata paketin automaattia lähimpänä olevaan postitoimipaikkaan noudettavaksi.

Postin palvelupisteet ja aukioloajat

Saapuneesta paketista ilmoitetaan tekstiviestillä tai sähköpostilla heti kun lähetys on noudettavissa. Noutaessasi lähetyksen tarvitset mukaasi seurantatunnuksen ja henkilötodistuksen: ajokortti, passi tai poliisin myöntämä henkilökortti. Toisen henkilön lähetystä noudettaessa mukaan tarvitaan henkilötodistuksen lisäksi valtakirja. Jos paketin noutopaikka on pakettiautomaatti, tarvitset lähetystä noutaessasi saapumisilmoituksessa olevan koodin. 

Nouto myymälästä

Voit noutaa maksamasi tuotteet myös Fiskarsin myymälästä, osoite Fiskarsintie 360 Fiskars. Tarkista aukioloajat: Aukioloajat ja yhteydenotot

TOIMITUSAIKA

Tuotetilausten toimitusaika on pääsääntöisesti 2-4 arkipäivää tilauksen tekemisestä. Alennusmyynnin tai erikoiskampanjoiden aikana toimitusaikamme voi pidentyä maksimissaan 5 arkipäivällä. Kerromme poikkeuksista toimitusaika-arviossa, jos ostoskorissasi on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä välittömästi tilaamisen jälkeen.

Toimituskulut kun tilauksesi yhteispaino on

  • enintään 2 kg 6,70-7,90 riippuen toimitustavasta
  • enintään 5 kg 9,90
  • ilmainen toimitus yli 50,00 arvoisille tilauksille

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Tiedotamme verkkosivuilla poikkeavista toimitusajoista.

Lähetysten seuranta

Voit seurata lähetyksen kulkua sähköpostiisi lähettämämme toimitusvahvistuksen seurantalinkillä. Tämän lisäksi löydät verkkokaupan Oman tilin tilaushistoriasta linkin palveluun, josta lähetystä seurataan.

PALAUTUSEHDOT

Peruuttamisoikeus

Tilaajalla on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi tilaajan on ilmoitettava meille päätöksestään peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Tilaaja käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että tilaaja lähettää ilmoituksen peruuttamisoikeuden käytöstä ja palauttaa tuotteet meille ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Jos tilaaja peruuttaa tämän sopimuksen, palautamme tilaajalle kaikki tilaajalta saamamme suoritukset, myös toimituskulut (paitsi lisäkustannukset siitä, että tilaaja on valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua saatuamme ilmoituksen palautuksesta ja palautettavat tuotteet. Suoritamme maksunpalautuksen Paytrail Oyj:n kautta ellei tilaaja ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että tilaajalle ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia. Paytrail Oyj lähettää tarvittaessa sähköpostia tilauksen yhteydessä tilaajan antamaan sähköpostiosoitteseen rahapalautuksiin liittyvissä asioissa.

Tilaajan on lähetettävä tuotteet takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos tilaaja lähettää tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä. Palautettavien elintarvikepakkausten tulee olla avaamattomissa alkuperäispakkauksissa tai sinetöidyissä lähetyspusseissa.

Tilaaja on vastuussa sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seurausta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Lunastamaton paketti

Paketin lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskulut.

ONGELMATILANTEET

Mikäli tilaamasi tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos dpaketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, tulee sinun tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemasi toimitustavan kuljetusyhtiölle.